Máchův kraj

Cyklovýlet přes Zátyní a Lhotu u Dubé

Cyklovýlet cca 11 km

Cyklovýlet přes Zátyní a Lhotu

Na přibližně jedenáctikilometrovou trasu se vydáme z Dubé směrem na Tuhaň.

Mineme sběrný dvůr a pokračujeme rovnou silnicí, kterou překračuje lehká konstrukce mostu obchvatu. Před odbočkou na bývalé letiště si všimneme křížového kamene vlevo vedle silnice.
O něco dále ze silnice po levé straně vidíme tak zvanou Bílou kapli, zasvěcenou Panně Marii. Silnice klesá do Vápenného dolu, míjíme modře značenou turistickou cestu k Horní Dubové Hoře, mírné stoupání nás vyvede ke křižovatce, kde rovně pokračuje silnice do Pavliček, my ale odbočíme doprava směrem na Zátyní.
Ze silnice je pěkný rozhled do krajiny, především od křížku mezi dvěma mohutnými jírovci.
Vlevo za poli vidíme vysoký stožár u vodojemu. Silnice prochází osadou Zátyní, míjíme malou vodní nádrž, poté bývalou kapli sv. Jana Nepomuckého z roku 1840, nyní sloužící k rekreaci.
O něco dále po levé straně si můžeme všimnout budovy bývalé školy čp. 22, která byla postavena roku 1861. Na okraji osady vlevo vidíme zbytek pomníku válečných obětí a o něco dále ozdobný kříž na kamenném podstavci. Mezi pomníkem a křížem býval malý rybníček, nyní zasypaný.
Silnice se stáčí doleva ke skupince domů, která se nazývá Uhlířské Domky a je součástí Zátyní. Pravou stranu silnice posléze lemují skalní útvary, na její druhé straně za bývalým sadem si můžeme všimnout vchodu do prostorného skalního sklípku. Silnice stoupá v serpentinách mezi lesem, za zatáčkou pak po levé straně uvidíme skalní okno. Stoupání nás vyvede k osadě Lhota. Ještě před ní mineme odbočku vlevo na Husí cestu a vpravo k vodárenskému zařízení, které je v místech zbořeného statku čp. 16.
Lhota je vesnickou památkovou rezervací, půvabné lidové stavby nalezneme i u postupně zarůstajícího rybníčku. O něco dále u silnice stojí kamenný podstavec s křížem z roku 1891, původně zde byl kříž již v roce 1835. U rybníka stála donedávna dřevěná rozsocha se zvonem, ale uhnila a při vichřici spadla. Domy ve Lhotě představují zajímavé typy lidových staveb, roubených i zděných. Poslední z domů osady prochází právě rekonstrukcí. Za osadou si napravo všimneme zajímavě tvarovaného skalního útvaru.
Pokračujeme až ke křižovatce, kde doleva vede silnice do Dřevčic, my ale odbočíme doprava směrem zpět do Dubé. Ze silnice se otvírají pohledy do širých polí s lesy na obzoru. Po dlouhé rovince vlevo míjíme zalesněný Drchlavský vrch, do komplexu lesa odbočuje zpevněná cesta. Napravo vidíme les, kryjící Šibeniční vrch. I k němu odbočuje cesta. Vlevo v dálce vidíme vykousnutý Maršovický vrch a také domy samoty Krčma. K ní odbočuje úzká silnička. Silnice klesá podél zarostlého úvalu, o něco dále se přes ni klene druhý z mostů obchvatu. Kolem Lopušáku se vrátíme do Dubé.